lørdag 31. januar 2015

Hjemmebakt brød, oppskrift på KK's grovbrød

Det er ikke mye som matcher hjemmebakt brød. Jeg testet meg for mange år siden frem til en oppskrift som gir saftig, grovt, smakfullt og mettende brød. Med etpar skiver av dette på skolematen, var M-I fornøyd. Om det en dag var tomt og vi måtte kjøpe et brød på Meny, så ble hun sulten før skoledagen var over.



Tidligere laget jeg den i to deiger. Med Kenwood Major Premier klarer jeg nå alt i en blanding.



Deigen får heve på kjøkkenbenken til dobbelt størrelse, under plast.


Litt hard elting med hendene etter hevingen.


Nydelig struktur med de forskjellige grovere komponentene.


Det blir tre deigdeler på ca 1,4 kg hver. De rulles og trykkes så ut i hver sin form, som jeg har smurt med Rørossmør. Etterheves her til de når over kanten på formen, som regel en halvtime.


40 minutter midt i ovnen på 210 grader og varmluft er passe. Avkjøles på rist.

Når de er avkjølt pleier jeg å skjære dem i skiver, ca 15mm tykke, og fryse ned i plastpose. Da kan jeg på kvelden ta ut det jeg trenger til nistepakke, og la dem time i plastpose til morgenen etter. Jeg har også laget ferdig matpakke av frossent brød på kvelden. Brødet blir ikke klissent, bare saftig.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar