fredag 5. august 2011

Fiskesuppe på kveitehode

Det er ofte jeg finner store kveitehoder i fiskediskene, og til gibortpris. Jeg kjøper nesten alltid et eller flere.
Vel hjemme renser jeg det for slim og gjeller og legger det i en romslig gryte. Fyller opp med vann og tar i litt løk, gulrot, sellerirot og pepperkorn. Så lar jeg det koke rolig i 40 minutter. Tar så ut hodet og siler av kraften. Kraften koker jeg inn til halvparten.
Hodet er fullt av nydelig elegant mykt kjøtt. Det plukkes rent og kjøtt og kraft fryses ned hver for seg i påvente av dårligere tider.
I forkant av avreise til 14 dager på hytta i Vassfaret pakket vi ned kraft og kjøtt i kjølebagen. Igår var det tid for fiskesuppe.
Kraften tines og koker litt sammen med noe hvitvin og terninger av gulrot. Når gulroten er mør blander vi inn kveitekjøtt og hakket vårløk og fløte. Et oppkok og suppen er ferdig. Billig og enkel luksusmat !

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar