fredag 19. august 2011

Lammebog, jeg blir aldri lei dem :)

Jeg har skrevet om lammebog tidligere. Som regel damper jeg dem i ovn, så også denne gang.

Centra på Høvik hadde ferskt kjøtt, og samme sted fant jeg Frydenlunds Bayerøl i halvlitersboks. Det ble to boger og to bokser, en hvitløk og tre urter. Salt og pepper til slutt.



Jeg dekker formen tett med folie og brukte denne gang 225 grader i 2 timer og 15 minutter. Bogene blir nærmest dampkokt i ølet.

Væsken i formen er en herlig blanding av bayer, urter, hvitløk og lam. Jeg siler av og koker den inn, før den tyknes med litt Maisena.

Jeg tar dem ut av formen, fjerner urterester og hvitløk, og gnir litt smør inn i den varme overflaten. Så setter jeg på grillen i ovnen med døren åpen og plasserer bogene på rist langt oppe i ovnen. Følg godt med og ta dem ut når overflaten er sprø.


Kjøttet under den sprø overflaten er så mørt og saftig at om du løfter dem av litt feil faller de fra hverandre. Som vanlig bruker vi to gafler og river kjøttet løst og serverer.

Grytestekte rotgrønnsaker er et passende følge, og apropos følge så er jo en moden Vino Nobile de Montepulciano fra Toscana et perfekt vinvalg.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar