søndag 28. august 2011

Ristorante da Palmiro, Parabiago, Milano

I Milano sine forsteder er det mange gode restauranter. Sist uke ble jeg tatt med til en for meg ny restaurant med sjømat som spesiale. Da Palmiro skal det mye til for at du ramler over ved en tilfeldighet. Som så mange Italienske spisesteder virker det som om det gjelder å ikke stikke seg ut.

Til forrett lot jeg meg lokke til en blandet tallerken med rå sjømat. Små og store reker, tunfisk, sverdfisk, havabbor, laks. Eneste tilbehør til råvarene var olivenolje, gressløk, steinsopp og sitron. Jeg spiste tallerkenen tom uten et ord. For noen smaker !


Primo var fettuchine med skalldyr. Her var det rikt utvalg av skjell, reker og blekksprut. Noen har problemer med de små mangearmede rakkerne. Ikke jeg, for dette var kjempesnadder. Masse rene og klare smaker. Perfekt pasta.


Secondo var egentlig havabbor med artisjokker. Kokken lurte på om jeg likte porcini og ville ha det isteden, siden det var sesong. Ikke nei i min munn ! Perfekt stekt fiskefilet med lett varmet steinsopp. Alldeles nydelig igjen, med de samme rene gode smakene.


Til maten drakk vi Primosic sin Ribolla Gialla fra Oslavia, som med god syre, fin fylde og nydelig frukt passet fortreffelig.



Jeg har meget skjelden spist et sted med så stor respekt for råvarene. Elegant, typisk Italiensk og totalt ujålete. Hver enkelt råvare kom klart frem med sine opprinnelige smaker, bare støttet og ledsaget av noen få tilsetninger som sitron og olje. Perfekt kjøkken !

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar