søndag 17. februar 2019

Årets tomater er sådd

Det kom en klar melding fra min datter om at hennes datter Ragna på 19 måneder hadde lyst på tomatplanter i år også. Hun elsker å finne en rød fin tomat å sette de nye tennene i. Noen går på terrassen her, noen på terrassen hos dem, og noen blir med for sommerferie på hytta på Tjøme.

Jeg har blitt veldig glad i busktomater, det er mindre styr, og tomatene passer til det meste, ikke minst  små fingre og munn.

For noen år siden kjøpte jeg plastkasse med lys over fra Impecta. Den fungerer meget bra inntil jeg må plante dem over i litt større potter på ca 10cm diameter. Da flytter jeg dem fra Ytre Kontor og ytterst i stuen, foran skyvedørene mot terrassen. Det har gitt nok lys, men i år har jeg planer om å bruke lyslokket fra plastkassen, og henge det fra taket over plantene etter at de er flyttet til stuen.


Her er et bilde fra 2016, etter første omplanting 28. mars.



Årets tomater starter i plastkassen og små plastpotter plassert oppe i to plastbakker. De fylles med såjord, lite næring og en del sand. Jeg legger to til tre frø i hver potte og dekker såvidt med jord. De små rakkerne av noen frø er elektrisk ladete etter opphold i liten plastlomme i frøbrevet. Ikke alltid lett å ha kontroll på ett og ett.

Deretter vannes pottene ovenfra, og jeg har vann i bakkene, så de kan trekke opp nedenfra det de trenger. Min erfaring er at de trenger regelmessig vann ovenfra i starten, jorden trekker ikke opp nok. Når de har spiret og røttene begynner å strekke seg går det stort sett av seg selv med vann nedenfra.



Ferdig sådd, vannet og merket med små trepinner, jeg legger over litt plast til de spirer. Da forsvinner plasten og jeg monterer lyslokket som hører med til kassen.

I år er det som vanlig Tiny Tim i de fleste pottene, frøbrevet inneholder masse frø. I tillegg kjøpte jeg Incas F1, litt større busk med små plommetomater. I det brevet var det bare 7 frø.

Gleder meg til neste gang Ragna kommer på besøk og finner pottene. Hun er levende opptatt av hvordan alt fungerer. Jeg får prøve å holde fingrene hennes under kontroll, men følge med skal hun.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar