mandag 19. oktober 2009

SN: 2001 Barbaresco Rio Sordo, Cascina delle Rose

Søn Okt 11, 2009


Drukket av Riedel Vinum Bourgogne fra ca 1 time lufting i flasken.

Krystallklar, medium+ intenst rød med begynnende murstein og middels orange kant. Silkeglatt, dyp og vakker i glasset.

Ren, middels intens, kompleks nese. Søt tobakk, stram tjære, modne kirsebær, litt fatkrydder. Etterhvert mer floral mot det jeg kaller voks. Dyp.

I munnen tørr med nydelig syre, medium+ tanninn, middels fylde, medium+ intens frukt med svak sødme. Litt syrlig fatkrydder godt integrert. Balansert og dyp. Tørrende avslutning med masse frukt og en svakt bitter, lang ettersmak.

Fortsatt relativt ungt smaksbilde, men den har lagt på seg siden jeg smakte den hos produsenten for to år siden. Dette er en av de beste Barbarescoene jeg har smakt. Drikker nydelig nå og flere år fremover.
91 poeng.

Vinen ble drukket til langtidsstekt lammebog etter smaking. En liten bog ble gnidd inn med en blanding av olivenolje, rosmarin, hvitløk, salt og pepper. Etter en time la jeg den i form i ovnen på 170 grader og dekket tett med folie. Fylte på en desiliter vann etter to timer. Etter tre timer satt jeg ovnen på maks temperatur og la lammebogen over på rist. Der sto den i ca 10 minutter til den var sprø og brun utenpå. Kjøttet kunne nå rives fra hverandre bare med to gafler. Fantastisk smak og stuktur. Servert med crispi-salat med olivenolje, lime, salt og pepper. En saus kokte jeg av nederste knoke, reduserte og blandet med skyen fra formen. Tyknet med litt maisena.

Lammebog langtidsstekt.jpg



Lammebog med salat.jpg


Meget god match hvor vinen fakisk vokste ytterligere når den møtte lammekjøttet. Alle smaker i behold hos begge.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar