fredag 4. februar 2011

Fødselsdagsmeny for en fraværende datter

I morgen er det tradisjonellt fødselsdagsselskap for Marianne-Isabelle. Som alltid familie og noen gode gamle venner, og en god middag.

Ettersom flere av damene elsker champagne blir det hoveddrikke. Menyen blir som følger:

Apertif
2006 Brauneberger Juffer Sonnenuhr Riesling Auslese, Fritz Haag
Minikanapéer med andelever og roquefort

Forrett
Lettrøket hvalkjøtt med Rørosrømme
Eric Rodez Cuvée des Grands Vintages champagne

Mellomrett
Sufflé med chevré og spinat
Bollinger Special Cuvée champagne

Hovedrett
Dampede smørflyndrefileter med beurre blanc, villris og asparges
Veuve Clicquot Rosé champagne

Ost
Tomme de Savoie
2009 Stéphane Tissot Arbois Chardonnay

Dessert
Sorbet

  
Nå er det bare en feil med dette, fødselsdagsbarnet kan ikke stikke fra studier på NTNU for å delta. Som de voksne mennesker vi andre er så tar vi ansvar. Selskap blir det uansett. Du får kose deg med parmesan og italiensk salami Tusla :)

3 kommentarer:

  1. Spennende meny, gøy med mye Champagne til et bredt utvalg av delikatesser. Hvordan funket det? Har du noen notater på 2006 Brauneberger Juffer Sonnenuhr Riesling Auslese, Fritz Haag? Gard

    SvarSlett
  2. Hei Gard !

    Måltidet som helhet tror jeg var et av de beste vi har laget. Eneste jeg har å utsette var at jeg kunne redusert stykkene med ost litt, men alle spiste opp og osten var perfekt i modning.
    Champagnene gikk meget bra til sine retter. De var også såpass forskjellige at det ikke "bare" var champagne, men spesielle viner.
    Jeg fikk ikke tatt notater på Auslese'n. Litt for mye matlaging samtidig. Det jeg husker er at den var meget bra kvalitet, men som ventet var sødmen litt for rå på et såpass ungt tidspunkt. Jeg foretrekker mine Auslese fra 10-12 år og opp mot 20 år. I dette tilfellet var det mer hensyn til balansen i måltidet at jeg valgte den.

    SvarSlett
  3. Høres ut som en flott middag. Hadde selv en Cristal 99 til Amuse-bouche og en østersrett i går. Fantastisk Champagne, men synes Cristalen var litt lukket nå. Forøvrig en flott Champagne til mat. Dog ikke noe en kan drikke hver dag:)

    SvarSlett