onsdag 16. februar 2011

Flatfisk gir fest !



Jeg elsker flatfisk. Rødspette, smørflyndre, piggvar, skatevinger og en rekke andre. Hver gang jeg går i fiskedisken er det de flate jeg ser først etter. Usedvanlig delikat mat. 

Idag var det rødspette som fristet mest hos Fiskeriet i Sandvika. Var først innom Jensvoll Fisk på Haslum, men der var det ikke noe hel fisk. Bare biter og fileter. Jeg vil ha hel fisk. Tenk på all den gode kraften som er i det som normalt kastes. 


To fine middels rødspetter ble med hjem. 8 fileter skjæres ut og renskjæres. Hodet på flyndrene renses for gjeller, og de og skrogene klippes opp og kokes sammen med løk, selleri og gulrot. 


 Nydelige rene flyndrefileter klare til bruk.


 Fiskeriet hadde også blåskjell. Store fine og rene. Riktignok svenske fra oppdrett, men merket økologiske. Kvaliteten var meget høy. De ble dampet i chardonnay og hvitløk.


 Potetmos på mandelpotet, hvitløk, fløte, frisk dill og smør.


Kraften fra flyndreskrogene siles av etter 30 minutter og kokes inn til halvparten. Smakes til med purre, frisk dill, salt og pepper, og tyknes med maisena. Rett før servering ble hele flyndrefileter lagt i kjelen.

Vinfølge ble 2009 Vincent Girardin Terroir Noble, en nydelig frisk chardonnay med akkurat passelig fylde.

Hvordan gjøre hverdag til fest ? Les ovenfor. Om det ikke virker, ta opp en champagne :)

2 kommentarer:

  1. Hei Karl Kristian

    Det er alltid interessant å lese dine mat- og vinbeskrivelser. Noe er svært lærerike, mens andre gir en bekreftelse på at mine egne tilberedningsmåter av tilsvarende retter ikke er helt på jordet. Rødspette og andre flatfisker er en undervurdert råvare. Rødspetten er jo utrolig rimelig, selv om den ikke er like smaksrik som den lagt dyrere piggvaren. Oftest pleier jeg bare å flå rødspetten og så helsteke den, men de to eksemplarene jeg kjøpte i dag, skal jeg benytte din oppskrift på. Hadde du blåskjellene som forrett eller bruke du dem og/eller kraften i sausen? Jeg er enig i at svenske blåskjell gjerne er både større og bedre enn de norske (som regel fra Trøndelagskysten), men kommer sjelden til fiskediskene i Stavanger, dessverre. Et spørsmål til: Bruker du ikke vin eller fløte i sausen?

    Hilsen Oddvar

    SvarSlett
  2. Hei Oddvar !

    beklager sent svar, men er ukes ferie på fjellet med tregt EDGE-signal egner seg bare til blogging med en e-post.

    Vi serverer oftest blåskjell og suppe paralellt. Spises om hverandre. Jeg er ikke så glad i blåskjell i suppe, den rene stramme litt "søte" smaken forsvinner.
    Blåskjell kokekraften tar vi i suppen, den er basert på chardonnay i dette tilfellet, alltid litt hvitvin.
    Glemte å skrive det i bloggen, men vi har litt fløte i suppen, med trykk på litt.

    SvarSlett