fredag 15. april 2011

SN: 2001 Produttori del Barbaresco Riserva Rio Sordo


Drukket av Riedel Sommelier Burgundy GC fra 12 grader nyåpnet og oppover.


Lys, nydelig rød med stor orange kant. Klar. Mye bunnfall i denne i motsetning til forrige i 2010.


Middels nese. Tørr jord, tjære, roser og svak sødme. Merkelig åpen. Antagelig bare et jubelutbrudd etter mange år i lukket flaske. Antydning til sukkertøy. Svak anis. Ikke noe kortvarig jubelutbrudd her nei. Nesen holder seg og blir mer kompleks. Av og til slår en sterk, ren og krystallklar frukt igjennom. 


Middels munn, svak sødme og ren elegant frukt fra røde modne kirsebær. Middels pluss syre og middels pluss fine tanniner.  Tørrer godt i fremre del av munnen. Balansert og klar. Lang tørr avslutning med herlig frukt. 


Denne er en god del mer åpen enn forrige flaske, og har tatt på fylde, men har fortsatt ikke påtagelige aldringstegn. Jeg liker Barbaresco'er med litt fylde, men dette er essensen for meg. Eleganse og stålkontroll. Feminisme på sitt sterkeste. Jeg blir mer og mer glad for at det ble en kasse ++ av Rio Sordo. 


93 poeng

1 kommentar:

  1. Takk for flott notat. Jeg har ikke åpnet en PdB riserva 01 på noen år, de var relativt lukket sist jeg hadde Asili var det vel i 2009. Godt å høre at de begynner å komme ut av skallet. Skal definitivt prøve en flaske i nærmeste fremtid!

    SvarSlett