mandag 7. november 2011

Hummertur til Koster

Hvert år inviteres vi med gode venner til et feriehus på Sydkoster. Målet er et nydelig hummermåltid på lørdagen og hyggelig samvær hele helgen.

Vi tar kosterbåtene ut til Kilesand og derfra er det bare to hundre meter å gå. Huset ligger nydelig til bare 67-70 meter fra sjøen på østsiden av øyen.


Inne venter min favorittkrok. Tenk deg at vind og regn pisker rundt hushjørnet, i disse stolene er det lunt og godt.


Vi spiller mye kort her, Seven games, og denne innebygde verandaen er ferfekt til det.


Utenfra på kvelden ser den sånn ut.


Lørdag formiddag går vi ned til Kyrkosund, hvor Henry hummerfisker holder til. 


Tidligere var Erling vår faste leverandør, men han døde desverre i 2005. Erling tok oss med ut for å trekke teinene, en stor opplevelse for bloggeren.

Nå kommer Henry inn fra dagens fisketur.


Rundt bryggen hans er det nett med levende hummer. Vi har bestilt noen uker før og får de store fine vi vil ha, mellom 2 og 3 kilo som regel.


Det er mye diskusjon om hannen eller hunnen er best. Hipp som happ, men mer klør på hannen og mer hale og kanskje rogn på hunnen. Her er to hanner til venstre og en mørk hunn til høyre.


Lykkelige hummerelskere på vei hjem med middagen i poser.


 Vi må skjerpe apetitten. Koster er en fin øy å gå tur på. Været er på vår side lørdag, så det blir en fin tur.


Jeg har en mistanke om at dette kanskje er hagtorn, men vet ikke.


Nyper er det mye av. En gang skal jeg lage marmelade.


Det er et rikt dyreliv her.


Disse har vi møtt tidligere år også. Ikke lett å stå stille når de kommer i lett trav mot trådgjerdet for å hilse på. De er stooore.

Størst er allikevel denne karen som var veldig fornøyd med selskap, og epler fra en slang borte i gata. Må være bryggerihest. Jeg har aldri sett en finere hest, og så massiv.


Etter turen blir det Bollinger og kaviar kanapeer.


Hummeren skal kokes på stedet. 0,5 dl grovsalt per liter vann og koketid 12 minutter for den første kiloen, 8 minutter for den neste halve og 5 minutter for hver av de neste halve kiloene.


Vær raskt på med lokk, av og til setter de ikke pris på badet og slår lynraskt med halen. Badehåndkle takk.


Etter koking legger jeg dem raskt på rygg på en plate. Kraften skal forbli inne i skallet.


Når den bare er litt lunken deler vi dem i to på langs, plukker ut paven, og nyter resten med årgangs champagne, majones og loff.

En liten bønn til slutt. Det er omtrent tre like mengder kjøtt i en hummer. Hale, klør og kropp. Forskjellig struktur. Inne i skallet er det også mye fett og løs skummelt utseende glede i kroppen. Skrap det ut og bland med kjøttet. Masse god smak. I knutene der beina festes er det store mengder nydelig kjøtt. Bruk fingrene, knekk knutene og plukk dem rene.

Jeg har sett altfor mange som plukker it halen, spiser tom kloen, og lar resten ligge. Vandalisme med en dyr råvare, som for tiden koster 400 SEK per kilo.

Ta også vare på alt skallet. Det kan bli nydelig hummerkraft med litt bearbeiding. Hvordan kan du for eksempel se her; http://kjoekkentjeneste.blogspot.com/2011/11/hummerkraft-versjon-20.html

2 kommentarer:

  1. Hummer er alltid herlig mat, og vi er heldige som kan kjøpe den direkte fra fisker for 400 kr kiloet, enten det dreier som svenske eller norske kroner som her i Stavanger. Men jeg er litt overrasket over hvor lang koketid du bruker på hummeren (eller lar du den bare trekke?). Riktignok var den aktuelle hummeren usedvanlig stor, men likevel. Selv foretrekker jeg hummer på 5-600 gram, og da passer det med én til hver gjest. Blir den over kiloet, synes jeg kjøttet blir for grovt, men det har selvsagt med smak og behag å gjøre. Min "kokemetode" er som følger: Jeg koker opp rikelig med vann tilsatt aromater som en hel sitron (presser i saften først), en løk i båter, dill- eller persillestilker, laurbærblader, hel sort pepper og litt salt. Når vannet fosskoker, har jeg i hummeren(e) og lar det koke godt opp igjen. Deretter setter jeg kasserollen kaldt (gjerne i kjøleskapet). Etter en times tid er hummeren klar til servering. Kjøttet er da fortsatt varmt og svært saftig.

    Men er det virkelig lov å fange hummer med rogn i Sverige? I Norge det jo det helt forbudt nå, etter hva jeg forstår.

    Hvilke andre champagner enn Bollinger foretrekker du til hummer når den spises naturell og uten for mye tilbehør?

    Oddvar

    SvarSlett
  2. Hei Oddvar !

    Vi har variert litt med koketid og saltmengde, men kommet frem til at dette er vår favoritt. Den blir løs og fin i kjøttet og meget saftig. Vi foretrekker klart de store hummerene, helst over 2 kilo. Grunnen er at vi synes det smaker best. På samme måte som vi foretrekker torsk på 15-20 kg fremfor 2-4 kg.

    Vet at mange lar den hvile i kokekraften en liten eller stor stund. Jeg liker ikke det. Jeg lar heller ikke torsken ligge i kokevannet etter at den er trukket :)

    Hummer er en var råvare med nydelig, men dempet smak. Vi foretrekker den derfor helt naturell både i tilsats til kokevannet og i tilbredningsmåte.

    I motsetning til mange som vil ha stram BdB til hummer synes jeg hummersmaken ber om en vin som ikke har den skarpeste smaken og de sterkeste mineralske elementene. Ingen spesielle favoritter. Når jeg sier vin mener jeg Champagne. Har forsøkt noen hvite fra Chablis, Corton, Mersault og Puligny og tørr riesling, men finner ikke treffpunkt med dem. De mangler bobler :) Hummer er en fest. Man spiser delvis med fingrene, slafser, sutter, brekker, knuser, prater, nyter, drikker og jobber seg gjennom måltidet. Derfor trenger man også stor hummer, da varer det lenge :)

    SvarSlett