fredag 9. desember 2011

KK's Julesylte

Julesylte er godt. Jeg liker Gildes ferdige, men det er noe spesielt med å lage sin egen. Ifjor her på bloggen viste jeg hvordan jeg lager lammerull. I år får du sylte.

Første året kjøpte jeg noen halve grisehoder. Utvanning og masse styr. Det ble godt og så fint ut, men ikke nok til at jeg valgte å fortsette. Idag kjøper jeg to deler buklist og en del renere kjøtt fra lår eller filet. 


Dette legger jeg i en stor kjele med vann, noen pepperkorn og litt løk og gulrot. Det kokes til det er mørt.


Bloggeren sjekker tilstanden for fotografen som ville forsikre studenten i Trondheim at det blir sylte i år også. Snakker om tradisjonsbundne ungdommer. Ramaskrik om vi kutter ut noe.


Når kjøttet er ferdig kokt kutter jeg det i strimler. Kjøtt i en bolle og rent fett legges for seg, gjerne i flak om du får skåret det av sånn.


Ikke tøm ut kokekraften. La den holde litt varme mens du lager syltene. Du skal trekke dem i denne etterpå.


Krydderiene består av to deler allehånde og salt, og en del ingefær og pepper. Jeg blander det på forhånd.


Så fukter jeg et kopphåndkle og legger det i en skål jeg synes passer med den formen jeg vil ha på sylten.

Da er det bare å fylle lagvis kjøtt og fett, med krydder mellom. Mer krydder enn du tror du bør ha. For at du skal slippe å se sylten falle fra hverandre når du skjærer de første skivene så anbefaler jeg bruk av gelantinpulver. Dryss litt på sammen med krydderet.

Noen vil ha svor på begge sider. Jeg har kuttet ut det. Om du vil ha skjærer du av svoren litt før kjøttet er ferdig kokt og legger den øverst og nederst i skålen.



Når skålen er full pakker du håndkleet stramt rundt. Deretter hyssing så den holder formen.


Da er det tilbake i kjelen med kokekraft. En god halvtime etter at det er kokt opp igjen er greit.


Jeg hår fått syltepresse. Om du ikke har så bruker du et dypt fat, en trefjøl og masse tunge jerngryter oppå for å presse.


Jeg legger et stort flak alufolie, pakker det rundt og setter på lokket.


Hvor langt ned jeg presser avhenger av tykkelsen på syltene og hvor store skiver du vil ha. Hvis du presser for lite vil du få lommer i sylten og løse skiver.


Ettersom jeg setter den ut på verandaen over natten tar jeg den i en stor plastpose.


Neste dag er syltene klare. Kutt av hyssingen, ta av håndkledene og kutt syltene i to.


Jeg laget i år en med og en uten fett. Smak og behag.


Serveres i lefse med litt salt og grov sterk sennep. Jul !! Vanvittig godt til frokost med kraftig kaffe.

Syltene pakker du i plast og fryser ned. Der holder de lenge.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar