fredag 9. desember 2011

Videsæterkaker


En av mine oppgaver i adventstiden er å lage Videsæterkaker, selvpålagt sådan. Jeg ble vel litt lei av sandhatter i barndommen og ville ha noe litt mindre klebrig og tungt. Dette ble løsningen.



Som bildet viser må du være litt skeiv for å lese den. Årets Juleportvin passer godt i så måte. Etter noen glass henger hodet mot venstre og du leser helt greit.


Jeg forsøkte første gang med store havregryn, men det gikk ikke bra. Bruker nå Bjørns lettkokte havregryn. Videsætersmør og Røros rømme blir godt. Hvis du har rosiner fra egen hage så bør du ta en pause og sjekke hvor du bor.


Lag er prøvekake og ta tiden.. Jeg ruller kuler i hånden og klemmer de lett sammen på platen. De tar lang tid på å  smelte ned og utover. Deretter går det bråfort fra flat til overstekt.


Dette er fargen jeg liker best. Da stivner de rimelig greit etter kjøling og smaken er intakt. 



Med kuler som et litt stort kirsebær passer det med 16 per plate.


De er helt løse når du tar dem ut, så la platen stå på benken noen minutter før du med stekespade løfter dem over på rist. Statoil sine gamle keramikkbelagte grillrister lever evig, både på benken og ute på grilltur.


Ettersom jeg har funnet noen fine kakebokser på Fortnum & Mason så er kakestørrelsen tilpasset disse. Det passer også meget godt overens med en passe porsjon. Etter at de har ligget og tørket litt på risten klipper jeg til mellomleggspapir. For de unge som ikke vet hva det er, så brukte vi det i det som ble kalt matpakker. En slags hjemmelaget kebab.


Boksene er fine de, og tar ganske så mange kaker. Oppskriften fylte to bokser og ga 5 smakskaker til overs.

Drikke til ? Et meget kraftig Juleøl som Nøgne Ø Underlig Jul eller det suverene God Jul fra samme pilot. Hvis du ikke har drukket opp portvinen så er det helt fantastisk til Videsæterkakene. Kaffe eller te selvfølgelig. Om du velger fruktte eller annen uren fandenskap skal jeg forfølge deg til evig fortapelse !


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar