søndag 27. oktober 2013

1998 Chateau Langoa Barton

3. cru, og søstervin til 2. cru Leoville Barton som ligger sydvendt der Langoa ligger nordvendt. Felles eier som jobber klassisk. Begge da i Saint-Julien på Bordeaux sin vestbredd. Begge vinene lages i kjelleren til Langoa, etter sigende på identisk måte.
En av de vakreste vinene jeg har sett i et glass. Som flytende mørk rød silke, med bare en smal vandig kant. Dyp minus, klar.
Fra nyåpnet flaske og for lav temperatur er det en meget beskjeden nese. Kanskje det er min vikende influensa? Aner mørk, ren og elegant frukt.
Elegant munn med ren, rød frukt og tørre fine tanniner. Jeg må sjekke om jeg har fått med med 2010 årgangen som jeg kjøpte samtidig. Det er ingen tegn til de 15 årene denne har under korken. Her får jeg bare vente på mer temperatur og luft. Hyttetemperaturen er 13 grader og stigende. Jeg klarte ikke vente. Lammeskanken svetter i jerngryten, og der blir den tre timer til. 6 timer er passe. Steinsopprisotto blir tilbehør.
Neste dag, luktesansen tilbake.
På nese nydelig mørk frukt, mest mot mørke syrlige kirsebær, og pen solbær bak. Svak montol. Intens, med svakt fatkrydder.
I munnen utsøkt frukt, så ren og klar. Samtidig konsentrert og elegant. Meget bra struktur som balanserer frukten. Tørre fine tanniner bidrar i den lange avslutningen. Lett fatkrydder i bakgrunnen.
Dette er en nydelig, klassisk vestside Bordeaux. Forbausende ung i uttrykket.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar