tirsdag 25. oktober 2011

Risotto med steinsopp og andepølse

Man tager en flaske Barbaresco, litt ris og kyllingkraft. Så er man igang. Sjenk først barbaresco i et glass med stor klokke. Nyt lukt og smak etpar timers tid. Når nivået i flasken synker faretruende, finn enten frem en flaske til, eller start med risottoen.


Moccagatta -99 er fortsatt ung og stram. Nydelig nese med mørke friske kirsebær, litt tobakk, tjære, snev av animalitet og etterhvert nydelige florale elementer. I munnen søtlig ren dyp mørk frukt, her modne mørke kirsebær, frisk, tørrhet, balanse og lang avslutning. Nydelig nå i Reidel Sommelier bøtter etter etpar timers lufting.


Jeg starter med litt smør i lavkantet kjele. Så litt finhakket løk. Surrer litt. Oppi med risottorisen, som idag var carnaroli fra Cascina Belvedere. Surrer videre og blander. Tid for litt tørr hvitvin, her fra Laroche chardonnay 3-liter. Kok inn og tilsett så litt kyllingkraft. Jeg hadde en pose kraft kokt på skroget av en Holte kylling i fryseren. Rør og spe, rør og spe. Noen biter tørket steinsopp fra glasset på benken slippes i. Røre og spe. Her går man ikke fra, på post hele tiden. 


Når jeg nærmer meg ferdig etter kanskje 14 minutter tar jeg i biter av Stange andepølse. 


Rett før servering raspet parmesan og biter av frisk vårløk. 



Spe til passe konsistens, som er løs, og ta i en klump godt smør. Rør litt til og risottoen er ferdig etter ca 18 minutter.


Hvis noen lurer så er Barbaresco fantastisk til risotto med parmesan og sopp.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar