torsdag 23. juni 2011

Jacobs Bar & Kjøkken

Middag må man som regel ha og Jacobs er et godt sted å spise i Bergen. For oss som liker orangevin er det også et meget godt sted.

På mitt siste besøk her ble jeg overveldet av vinkelneren Joseph de Blasi, som virkelig tok tak for å la meg smake et stort antall naturviner. Han var ikke her idag, men jeg fant da en meget god matvin, 2005 Baccabianca fra Tenuta Grillo øst i Piemonte. 100 % Cortese druer med 30-40 dager på skallene. Stål og store eikefat i produksjonen. Orange med noe partikler. Den er ufiltrert. Fruktig mot syrlig aprikos, god munn med endel tanniner, balansert og lang. Deilig tørr avslutning.

Fint er det også at kelneren åpner en flaske så jeg kan kjøpe glass. Tror pris for hel flaske var 575,-, glasspris ble 115,-.

Jacobs er et travelt sted. Det var stue fullt, så jeg fikk det høye runde ved baren. Godt bord med god oversikt. Menyen er enkel, tre forretter, tre hovedretter (makrell, roastbiff og svinekjake, hval) og tre desserter. For meg var valget enkelt med dampede blåskjell først og makrell etterpå.

Blåskjellene helt tradisjonellt, mellomstore skjell, omtrent 15 stk.. Meget god smak og nydelig kraft til. Godt surdeigsbrød kom også. Baccabiancaen passet perfekt.

Hovedretten var en studie i vill uorden, elegant allikevel. Stekt makrell med egg- og nypotetsalat, nepe, reddik, silderogn og dillkrem. Det ble servert lunt, som bildet viser. En av de bedre smaksbildene jeg har fått. Nydelig. Også her passer Baccabianca meget godt.


Siste besøk ga et preg av et litt rocka sted. Rocken var nå borte og erstattet med travelhet, streit musikk og fortsatt meget god mat. Fortsatt et sted jeg kommer tilbake til, men jeg savner det litt rocka i mat og musikk.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar