søndag 12. desember 2010

Lammerull

Morgensyssel på landet i Jordbærstien. To lammeboger ble skåret ned igår og blandet med krydderet. Idag fylles en stor slagside med kjøttet og rullen syes igjen med tynn sterk tråd og en magnum stoppenål.

Jeg sjekker først med å legge kjøtt inn i slagsiden for å se hvor mye det er plass til. Justerer så litt på kantene til slagsiden og starter med tette sting fra en ende. Etterhvert som sømmen går fyller jeg etter med kjøtt og stapper litt for å få minst mulig luftlommer. Når den er ferdig sydd "elter" jeg den litt for å få en rimelig jevn rull.


Oppskrift

ca 1 kg nedskåret lammekjøtt, jeg bruker 2 boger, og lager små biter og remser.
1 stor slagside, du får den i kjøttdisken utbeinet.
4 ss finhakket løk
5 ss salt
3 ts sukker
3 ts malt ingefær
4 ts malt svartpepper
1 pose gelantinpulver (om rullen en stor, for å holde skivene hele)

Nedskåret kjøtt og de andre ingrediensene kan blandes sammen dagen før eller rett før du syr rullen. Kok opp en stor kjele med lettsaltet vann, gulrot, purre, løk, pepperkorn og etpar små biter frisk ingefær. Legg i rullen og kok den i ca. 2 timer.

Ta ut rullen og legg den direkte i press på et kjølig sted over natten. Om du ikke har presse så kan du bruke etpar trefjøler og noen bøker eller en jerngryte som vekt.

Dagen etter tar jeg ut sytråden fra rullen og skjærer den i passe biter. Pakkes i folie og plast før de legges i fryseren.

Serveres som pålegg i 3-4mm skiver med sennep.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar