søndag 12. desember 2010

Reinsdyr og Cornas

Igår hadde jeg en av de beste viltmiddag opplevelsene noengang. Selskap hos svoger og svigerinne. 

Svoger laget helstekt reinsdyr ytrefilet med champignon, spinat, ovnstekte halve mandelpoteter og en lett og kremet saus med einerbær.


Til maten fikk vi 2002 Clape Cornas. En dårlig årgang i nordlige Rhone, hvor Clape har laget en nydelig vin. Jeg smakte denne årgangen hos Clape i 2008, da gav den litt lite nyåpnet nede i vinkjelleren. Vi smakte med Olivier når faren Pierre-Marie kom med en flaske 2002 som svar på mitt tidligere spørsmål om modningstid på denne årgangen. Han mente den burde ligge litt til den gangen.


Nå er den åpen og meget elegant. Kompleks, balansert og lang, med nydelig kjølig frukt av bjørnebær og krekling. deilig middels syre og bra med tanniner. Det preget av knust svartpepper som ofte følger syrah druen i litt godt monn er totalt fraværende. En meget bra match til maten. Nå er jeg lykkelig for at jeg kjøpte de tre siste flaskene av denne på Briskeby for noen år siden.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar