lørdag 11. desember 2010

Forberedelser

Normalt starter forberedelsene til Jul med å lage lammerull, sylte og Videsæterkaker første søndag i advent. Det er nå 2 uker siden. Mye reiser og mye selskapeligheter har satt en stopper for normalen.

På vei hjem fra Gardermoen og Italia igår stoppet jeg på Centra Høvik og fikk kjøpt inn nesten alt jeg hadde behov for. Manglet bare litt skinkestek som blandingskjøtt i sylten. Så dag på samme sted, "Nei skinkestek har vi bare ferdigsurret i plast" kom det fra ekspeditøren i kjøttdisken. 99,- kiloen og mye plast uten å se råvaren. Jeg spør om jeg kan få kjøpt bare kammen på ribba som ligger i et berg bak glasset. "Jada" får jeg omsider etter litt sjekk, og erkjennelsen av at resten blir en tynnribbe. "En drøy kilo takk". På prislappen står det snaut 50,-, for ren filet med litt fettrand. Jeg undertrykte lysten til å spørre om kiloprisen på svin ytrefilet.

Idag er to lammeboger skåret ned til det som skal bli lammeruller imorgen. Buklist og kam skal bli sylte.

Kornnek er hengt opp i syrinen på terrassen. Tujaen har fått belysning. Fruen har stekt berlinerkranser og er igang med neste slag nå. Ikveld blir det hyggelig lag med to vennepar, hos ett av dem.

Om to uker er leiligheten full av familie og Julen i full gang. Vi er klar og nyter det!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar