søndag 6. mai 2012

KK's grove hjemmebakte brød

Fabrikert brød fra Meny og dess like er py. Jeg kjøper endel brød på Åpent Bakeri, topp kvalitet og smak. Det bruker jeg mest til middagstilbehør, og diverse gourmetaktiviteter. 

Til matpakke derimot må jeg ha noe grovere. Derfor har jeg tatt opp igjen brødbaksten som jeg gjorde det når M-I var skolejente og ble sur og sulten hvis hun ikke fikk dette brødet i nistepakken. 

Det må være mye grove bestanddeler og mye smak. Når det i tillegg er holdbart i plastpose på benken så er det godt nok. 


Følgende er hva jeg har i deigen, her får du prøve deg frem. Totalt mel/kli/flak ca 1,9 kg (ca700g fin hvete), 300g kjerner og frø, 12dl vann og 2dl olje. 

Fint hvetemel
Fint sammalt rug
Grov sammalt spelt
Grov sammalt hvete
Kruskakli
Spelt flak
Solsikkekjerner
Linfrø
Tørrgjær (2poser)
Brunt sukker (6ss)
Salt (4ts)
Solsikkeolje
Vann


Jeg lager deigen i to omganger, vår gamle Kenwood tar bare ca 1 kg tørrstoff.


Den får heve til den er nesten tredobbel før den eltes godt for hånd,  deles i tre og trykkes ned i de oljesmurte formene. Der hever de igjen til de står i pen bue litt over kanten på formene. 



Ferdig stekt velter jeg dem ut av formene over på rist for kjøling. Ikke skjær en smaksprøve før de er lunkne, og vær forsiktig. Det er fort gjordt å trykke sammen brødet så det går i oppløsning før det får satt seg.

Stekes på rist nederst i ovnen på 210 grader i 35-40 minutter. 


Brød for en hard arbeidsdag !

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar