søndag 25. november 2012

1986 Bricco dell'Uccellone, Giacomo Bologna

Kokkevin til nytelse mens jeg lager coq au vin.

 En raring. I starten trodde jeg den var gåen, på en hard og rar måte. Etter 15 minutter i riesling vinum glass merket jeg endring. Over i Sommelier Burgund bøtteglass. Mørk homogen frukt med mineralitet på nesen. Klokkeren, klar, mørk, syrlig kirsebær med en vegg bak som kan være mørk mineralitet. Usikker.
En time i karaffel og så i samme glass igjen er det moden, lekker mørk frukt, fine tanniner, rolig syre og en balanse som matcher " My funny Valentine" fra Radka Toneff og Steve Dobrogosz sitt Faritytales album. Jeg har hatt -86 før, men kan ikke huske noe nær dette. Pent tørrende avslutning.
Den sitter meget lenge. Tror aldri jeg har hatt en så homogen utgave før. Dette er som en meget korrekt forretningsmann fra Milano som mener virkelig alvor.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar