søndag 25. november 2012

Coq au vin

Coq au vin tar tid å lage, men for en belønning man får.
Litt juks tillater jeg meg, hane er ikke lett å finne, så jeg bruker stor fin høne. Det går med mye vin i gryta, så jeg bruker middels kraftig rødvin fra 3-liter istedenfor rød burgunder.
Høna stykkes og brunes i gryta. Så drysser jeg litt mel over og tar i en klunk Cognac, før jeg tenner på for flambering. Så oppi med gulrot, løk og hvitløk, før rødvin til det dekker. Kokes på lav varme i to timer før siling og speding med smør/mel av kokekraften. Hønebitene går så tilbake i gryta.
Så bruner jeg aromasopp og gulrøtter i en panne i 15 minutter, og har dem over i gryta. 30 minutter videre småkoking og vi serverer med godt brød og en passende rødvin. Vår vin er -93 Chambolle-Musigny premier cru fra Drouhin. Perfekt!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar