lørdag 3. august 2013

Nakkekoteletter av svin

På Tjøme blåser det hardt nå i kveld, skyene forsvinner etter uværet idag, men grilling med kullgrill er utelukket.
Nakkekoteletter av svin, med ovnstekte poteter og reste-ratatouille fra fryseren etter sist helg, var menyen. Jeg ville prøve noe nytt med kjøttet. Flere ganger før har jeg latt smør, urter og krydder ligge i stekepannen over lang tid for å dra ut og sette smaker. Nå gjorde jeg det med Kvitseidsmør, frisk timian og salvie, samt salt og kværnet svartpepper. Det lå en time på laveste varme på platen. Så la jeg i kjøttet 15 minutter på hver side, og deretter litt opp med temperaturen før nye 15 minutter og så var kjøttet grått. Ut med kjøtt og salviebladene, i med litt olivenolje og så maks temperatur på platen. Etter ett minutt på hver side var kotelettene pent brunet og sprø utenpå.
Innvendig var det antydning til rødt i all kraften som rant ut, men innenfor det trygge. Fantastisk svinekjøtt, kanskje det beste jeg har smakt.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar