torsdag 10. mars 2011

Breiflabb kommer rekene til middag !

En stor fin breiflabb ventet i fiskedisken. En skive på 4-500 gram ble med hjem. Ferske reker var det også. 400 gram av dem. Et blomkålhode, litt sellerirot og en gulrot. Noen kløfter hvitløk, litt hvitvin og smør. En dæsj fløte, salt og pepper. Alt er klart til middag.

Breiflabben har som regel endel gråsorte hinner. Jeg skjærer bort det meste og til denne retten skjærer jeg så løs de to filetbitene.


Rekene renses og skallene freses i en gryte med varm olje, smør og hvitløk. Etter en stund tar jeg i litt hvitvin og lar den nesten koke inn. Så vann til det dekker og la det småkoke i 20 minutter. Sil av rekekraften og ha den i en vid kjele.


Sett blomkål på kok med litt hvitløk. Kokes mør.


Biter av sellerirot og gulrot havner i rekekraften, sammen med beinet fra breiflabben og skivet portobellosopp. Sakte og forsiktig koking.


Når grønnsakene er litt over halveis legger jeg breiflabben i gryta og tar på lokk.


Blomkålen moses med smør, hvit pepper og litt fløte. Kjør en runde med stavmikser og smak til med salt.


Når breiflabben er klar tar jeg i en klatt smør....


... og så de rensede rekene rett før servering.


Maten er servert, denne gang med et glass 2009 Rüdesheimer Berg Kaisersteinfels Alte Reben Riesling fra Weingut Leitz.


Passende mat i balanse mellom vinter og vår !

1 kommentar:

  1. En rett for hele året!
    Tusen takk for en god oppskrift!

    Hilsen matlei Vestlenning!

    PS: Barna må læres til å like fisk!
    Denne hjalp godt på akkurat det!

    Kommer til å følge med her!

    6 barns far Stig;-)

    SvarSlett