onsdag 16. mars 2011

Omelett, en lett middag i stresset hverdag


Har du egg, melk og litt grønnsaker ? Da er redningen nær. En omelett er rask, smakfull og billig !
Tre egg, 6 spiseskjeer melk, litt salt/pepper og tørket dill/gressløk. Piskes lett sammen. Tynne skiver portobellosopp, kapers og skivet paprika. Tomater. Mørkt rugbrød fra Åpent Bakeri.
Smelt litt smør i en liten panne du har lokk til. Lav varme. Ha eggeblandingen i pannen. Legg i sopp, kapers og paprika. Legg på lokket.



Etter 5 minutter øker jeg varmen svakt. Omeletten starter snart å heve seg. Rett før all eggeblandingen har stivnet bretter jeg den i to og serverer. Legg på tomater og gjerne litt god olivenolje.
Jeg liker jernpanner. Omelett kan fort sette seg fast i bunnen. Derfor starter jeg på lav varme og tar tiden til hjelp. Den får da en pen lett brun hinne som slipper bunnen.

4 kommentarer:

  1. Og en blanc des blancs champagne går vel utmerket til dette? :-)

    SvarSlett
  2. Må innrømme at jeg meget sjelden drkker vin til egg, men det hender i form av paivarianter. Da fungerer vin bra, så hvorfor ikke her :)

    SvarSlett
  3. Hei Karl Kristian!

    Gordon Ramsey har en fin oppskrift på "scrambled eggs" som jeg pleier å følge. Du finner den her: http://www.youtube.com/watch?v=dU_B3QNu_Ks

    Noen dråper trøffelolje på toppen er ikke å forakte.

    Oddvar

    SvarSlett
  4. Den var fristende Oddvar, skal prøves !

    SvarSlett