mandag 28. mars 2011

Artisjokk, verdens beste kongle ?


Artisjokk eller artiskokk (Cynara cardunculus) er en flerårig tistel og grønnsaksplante av artisjokkslekten (Cynara) i kurvplantefamilien (Asteraceae). Planten blir opp til 1,5 m høy, og har 50-80 cm lange, sølv-grønne blader.
Blomstene er purpurrøde eller lilla-røde. Den spiselige knoppen høstes fra sitt feste innerst ved roten av støttebladene og er 8-12 cm i diameter.
Artisjokk er opprinnelig i Maghrebområdet, kanskje også i sørlige Europa, Middelhavet og i Midtøsten, hvor den ble plantet i jordbruk for 5-10 000 år siden. Grekerne dyrket dem under navnet kaktos. De ble også dyrket i Italia og senere Frankrike i middelalderen. (Wikipedia)


Mitt første møte med denne tistelen var i et slott i Bordeaux i 1985. En gjeng som alle representerte Amri ventiler rundt i verden var på opplæring. Vi var innlosjert i slottet og middagene ble inntatt i et stort kjøkken i kjelleren. Utrolig stemning rundt langbordet inntil en stor kongle og en skål med noe brunt og surt dukket opp. Min første artisjokk. Jeg husker ikke mer fra kvelden, men husker at jeg kjøpte min første flaske Bordeaux dagen etter. I Saint Emilion, 1975 årgang fra første vingård på gangavstand på venstre hånd nordover ut av byen.

Nå er jeg gift med en halvt fransk Solveig. "kongler" spiser vi regelmessig, og vinaigrette nyter jeg på både purre, grønn salat og artisjokk.

Skjær av stilken helt innerst. Kok så artisjokken med litt salt og sukker fra 30 minutter på små (som liten appelsin) til en time på de store. Bladene skal løsne lett når den er ferdig. Legg dem så opp ned i et dørslag og la renne av og kjølne litt.

Lag vinaigrette av olje, Dijon sennep, vineddik, salt og pepper.

Artisjokken serveres litt varm med vinaigrette og godt brød. Ta av ett og ett blad, dypp i vinaigrette og trekk den nederste delen ut mellom tennene. Du skraper av det spiselige med tennene. Noen ganger er det bare litt nederst, andre nesten halve bladet. De innerste bladene kan nesten spises hele.


Når alle bladene er tatt av står du igjen med artisjokkhjertet. På toppen er det en tett krans av "hår" som du fjerner. Resten nytes.


Nydelig som forrett, lunch, eller som del av tapasmiddag.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar