fredag 4. mars 2011

Apple, lurer du på hvorfor de selger så mye ?

Jeg kjøpte min første iPod da de kom på markedet. Gikk gradene gjennom årene opp til iPod Touch med bredbåndskobling. Masse glede da jeg elsker musikk. Hjemme koblet til radio, på hytta koblet til radio, på reise.

For to år siden var det på tide med ny PC hjemme. Det ble ingen PC. Vi var lei av stor metallkasse og viftestøy. Det ble MAC Mini på bildet under. Kjøpte også trådløst tastatur og mus. Det tok omtrent 20 minutter fra vi kom hjem til alt var oppe og gikk. Rett på bredbåndet fra D-Link routeren, alle programmer preinstallert. Lite, elegant og behagelig tastatur kjemisk fritt for kabler er nydelig. Likeså musen.


I forrige uke var jeg lei av at D-Link routeren ga dårlig dekning i stua og på terrassen om sommeren. Jeg hadde lenge tenkt på Apple sine Airport Express, men visste ikke helt hvordan de virket. Leste litt på nett og to enheter ble innkjøpt.

Ut av pakken, plugges inn i et støpsel i kjøkkenet 5 meter fra Minien, kabelen fra Canal Digital kabelmodemet plugges i korrekt sted i Airport Express nr 1, blå kabel på bildet under. 

På MAC Minien installerte jeg raskt en CD som fulgte med, åpnet Airport verktøyet, og satte raskt opp Express enhet nr 1. Minien fant umiddelbart det trådløse nettet Express nr 1 satt opp.

Express nr 2 ble plugget inn i kontakten i andre enden av leiligheten, ytterst i stua og ca 15 meter fra Minien. Den fant jeg ikke på Minien. Hmmm. Ut av kontakten og satt den i en annen kontakt på kjøkkenet. Der var den umiddelbart i Airport verktøyet. I oppsettet valgte jeg at den skulle kobles til det trådløse nettet fra Express nr 1. Rett etter var den oppe og gikk. 

Hva gjør jeg nå, den ene skulle jo brukes til å forlenge rekkevidden til nettverket i stue og veranda. Kan jeg ta den ut av kontakten og flytte den inn i stua? Jeg tok sjansen. Etter en tenkepause på et lite minutt i ny kontakt, men blinkende LED i orange og så over til grønt var alt klart.


Ferdig !

Streaming av musikk skal være mulig har jeg lest. En minijack/minijack kabel plugges i Express nr 1 på kjøkkenet og andre enden i AUX på Tivoli Audioen rett ved.



Hva nå ? Det skulle være en knapp i iTunes for valg av høytalere. Inne i oppsettet i iTunes fant jeg et valg for å åpne for trådløse høytalere. Der kom knappen opp. På med musikk. Velg høytaler i iTunes. Der strømmer musikken fra iTunes ut fra Tivolien. Trådløst.

Samme i stua, ny kabel fra Express nr 2 og til Tivoli DAB rett ved. Velg høytaler i iTunes og musikken høres i stua isteden. Fullstendig uten forsinkelse eller skurring.

Dette betaler man tusenvis for fra andre leverandører av trådløse musikkanlegg. I tillegg kan de samme Expressene brukes til trådløs overføring til printer. Printeren kobles til en av Expressene med USB kabel.

I morges satt jeg ved frokostbordet med min iPhone. Gikk inn i iPod og så et nytt symbol til høyre for pause og play knappene. Trykker og får opp valg mellom iPhone, Express nr 1 og Express nr 2. Et trykk og musikken kom fra Tivolien på kjøkkenet. To trykk til og den kom fra DABen i stua. Jeg har plutselig fått bærbart trådløst musikkanlegg i leiligheten.  

Prisen ? 750,- for hver Express, pluss to minijack kabler. Apple er ganskje enkelt suverene på brukevennlighet og opplevelse. Alle produktene gjør det jeg vil, og ikke en haug med ubrukelige fiklete tilleggssaker.

Takk Steve Jobs, og god bedring !


2 kommentarer:

  1. Her er vi helt på nett. Begynte med mac på midten av 90tallet og etter et kort sidesprang med en pc har det kun vært Apple her i huset siden 2004. Ingen vei tilbake. Super på brukervennlighet, hastighet og ikke minst kræsjer den bort i mot aldri!

    SvarSlett
  2. When someone wгitеs an artіcle hе/she rеtaіns the image of a uѕer in hiѕ/her mind that hοw
    a uѕer can understand it. Thus that's why this post is great. Thanks!
    My site: how to jailbreak iphone

    SvarSlett