mandag 23. mai 2011

Piggvar på to sider og asparges fra Hof

En bit piggvar lå igjen fra lørdagens handel, sammen med asparges fra Sundby på Hof. 

Denne gang var det skåret ut en bit av den ene halvdelen av hel fisk, jeg klippet bare bort finnekanten. Mitt første møte med asparges fra Sundby, det blir nok ikke det siste. Meget bra.


Fisken ble pannestekt på skinnet under lokk i Kvitseidsmør. Bare salt og pepper på. Etterpå tok jeg litt riesling vin i stekesjyen og kokte raskt opp. God saus til fisken.


Jeg ville ha et litt kraftig tilbehør i tillegg til asparges. Piggvar tåler endel smaker. En tur i kjøleskapet frembrakte sjalottløk, portobellosopp, kapers og hvitløk. Litt tørket estragon fant også veien.


Det ble en nydelig match. Delikat fisk som er morsom å spise på denne måten da det til slutt bare ligger igjen en beingrind med litt fett, snauspist på begge sider :)

Et glass -09 Leitz Riesling Rüdesheimer Berg Kaisersteinfels Alte Reben gir en pen ramme rundt maten og renser godt.

3 kommentarer:

  1. Fredrik Holmboe26. mai 2011 kl. 07:34

    Ser nydelig ut, MEN: Hvorfor klippe vekk finnekanten og la fettranden lie igjen? Her lier jo fantastisk smakssubstans som også gir fylde til den potensielle sausen..

    SvarSlett
  2. Hei Fredrik !

    Jeg skjønner kommentaren din, men det er smak og behag. Jeg har aldri likt konsistensen på fettet. Den lille centimeteren med finner får jeg lite ut av.

    SvarSlett
  3. Glemte å si at den enste sausen som var planlagt, og ble laget, var stekekraften kokt med litt riesling.

    SvarSlett