mandag 23. juli 2012

Hjemmelaget ripsgelé

Ripsgelé er en av mine favoritter. Kombinasjonen av ren dyp frukt, syrespillet og sødmen er fantastisk på toast til morgenkaffen. Den fungerer like godt til viltkjøtt, eller en liten skje på andelever.

Jeg plukket en bolle igår utenfor terrassen. Der er det 4 ripsbusker og to med solbær. Ikke alt er modent, men til gelé er det bare en fordel. Mye pektin gir fin gelé uten annen tilstelning enn sukkeret.

Jeg bruker en saftkoker som damper bærene så saften renner av. Det ble 1,8 liter nydelig ren saft. Denne koker jeg så opp i en kjele, tilsetter 900g sukker per liter saft og rører til det er oppløst. Deretter får det småkoke i fred i 15 minutter.

Glass har jeg vasket og satt i stekeovnen på 100 grader. Når geléen en ferdig kokt heller jeg den i glass og setter til kjøling. Når den stivner litt tar jeg syltevoks i et tynt lag øverst for å hindre mugg ved lagring.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar