lørdag 14. juli 2012

Vill tam oregano

For tre år siden kjøpte jeg en stor potte oregano på et gartneri på Tjøme. Satte den på urtebordet på terrassen og høstet hele sommeren og det meste av høsten. Når vinteren kom tok den kvelden. Ingen liv i potten neste vår.

I blomsterbedet rett under urtebordet derimot, her dukket en plante opp som vi ikke hadde plantet. Luktet godt når jeg rørte ved den. Det var en avhopper fra urtebordet.

De neste årene har den vokst seg stor og fin, og bidrar i kostholdet fra sent i mai. I år har jeg høstet 4 ganger og tørket, så nå er det et fullt middels stort glass på kjøkkenet. I tillegg plukker jeg regelmessig til matlagingen med frisk oregano.

Planten er nå en liten busk. Sprer seg nydelig ut når jeg høster toppene og kniper rett over sideskuddene.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar