søndag 22. juli 2012

Taxi svindel på Oslo Lufthavn Gardermoen?

Onsdag 4. Juli kom jeg med fly fra Manchester og skulle ha taxi til Rykkinn. Flytoget går ikke og busserstatningen er en katastrofe. Jeg måtte ha tatt blå buss til Lillestrøm, så ny buss til Skøyen og lokaltog videre til Sandvika, og så buss til Rykkinn. Jeg går inn åpningen i sperringene hvor man kan få taxi. Det er et lite område og det sto 3 taxier med sjåfører der og to personer. Jeg spør den ene personen om pris til Rykkinn. 1.700,- er svaret. Altfor dyrt sier jeg. Da ber han meg snakke med personen etpar meter bortenfor, med gul reflexvest. Han sier jeg kan få turen for 1.500,-. Jeg sier igjen at det er uakseptabelt høyt. Da ber han meg snakke med sjåføren i den tredje taxien i køen, og mumler noe om at Bærum Taxi er billigst. Var de to første svindelbiler og den tredje en stilltiende "ren" bil? Sjåføren kommer ut av bilen ( den eneste norske i denne settingen ), hører hva jeg sier og går inn i bilen og henter en tabell. Der viser han meg at det koster 1.255,-. Jeg sier OK og får en behagelig tur hjem. Er vi i ferd med å få et samfunn hvor default er at du blir svindlet om du ikke er mistenksom og besluttsom? Finnes det idet hele tatt kontroll med taxi bransjen? Etter alle svindelsakene myndighetene har kjørt, er det fortsatt fritt frem for kjeltringer? For det er det det er når jeg senker prisen med 30% ved å være sta.

1 kommentar:

  1. En meget bra og viktig observajon, som alle taxikunder bør merke seg. Prissetingen er fri i Oslo og Akershus, og taxi er derfor ikke taxi her, like lite som Rema er Kiwi, ICA eller Rimi. Det er altså ikke snakk om svindel, men ulik prissetting. At prisforskjellene kan være store mellom de ulike taxiselskapene, er en annen sak. Normalt vil det lønne seg å velge en taxi som er fra det området man skal til, men gjør det til en regel alltid å sjekke prisen.

    SvarSlett