tirsdag 11. desember 2012

Flyndrekaker med urter og villris

Jeg elsker flatfisk. På Fiskeriet i Sandvika fant jeg to store fine rødspetter, til fantastisk pris. 2 stk á 1kg = 200,-.
Av ukjent grunn dukket grove kaker opp i hodet og det ble det. Jeg fileterte rødspettene og skar fiskekjøttet opp i terninger. Blandet med hakket kruspersille og dill, raspet limeskall og hvit pepper pluss salt. Det fikk stå en stund før jeg blandet i litt eggehvite og litt potetmel, før en ny hvileperiode.
Så ble kakene stekt i godt smør. Samtidig kokte jeg kraft på skinn og bein. Det meste ble frosset ned, litt ble saus med ørlite fløte. Tilbehøret er villris. Fantastiske smaker. Flyndrekjøtt er utrolig delikat og smakfullt.
Jprdskokkene er bildepynt. De dukker opp til kveite.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar