fredag 11. januar 2013

2011 Kühling-Gillot Pettenthal Riesling GG (Grosses Gewächs)


Notat ett døgn etter åpning. Har stått med vanlig kork i kjøleskapet. 

Lys gull med et svakt grønnskjær. ( bildet fortegner fargene noe)

Homogen, fyldig nese av moden gul frukt. Mineraler.

Stor, konsentrert og meget fruktig munn. Tykke lag med modne gule plommer og svak sødme. Fragmentert syre og steinete mineralitet kommer litt etter og balanserer den store frukten. Mangler kanskje litt friskhet fremme i munnen, eller er det fruktsødmen som overskygger. Lang syrligsøt avslutning.

Ikke mye forskjell siden åpning igår. Kanskje litt mer struktur.

Liker du en kraftig vin, med mye av alt, så er dette vinen. Litt for mye sødme for meg nå, men det går den av seg med noen år lagring. Godt laget. Spørsmålet er om jeg vil satse på den.

Jeg lukter alltid i glasset etter at det er tømt. Om det er f.eks for mye fatbruk på en ung rødvin, som skjules av masse frukt når du drikker, så kjenner du det i tomt glass. Dette glasset lukter nydelig syrligfriskt med ren god frukt. Godt tegn for fremtiden.

Denne vinen lages av fruen i huset hvor mannen er vinmakeren bak Battenfeld-Spanier vinene. Hennes viner selges under navnet Kühling-Gillot. Ikke noe dårlig totalkvalitet der i gården. Jeg har også kjøpt hans beste vin, skal snart åpne og smake den også. Forventer meg en litt strammere vin med mindre frodig frukt, vi får se.

1 kommentar:

  1. Enig! Å lukte i glasset etter at det er tømt er en utmerket måte forteller ofte en hel del om vinen.

    Fortsatt god helg!
    Gunnar

    SvarSlett