lørdag 26. januar 2013

Kjaker av breiflabb, et forsøk

Fiskeriet i Sandvika hadde kjaker av breiflabb. Ny råvare for meg tror jeg. Mulig jeg har hatt noen små for en stund siden. Tre stykker veide nå nær 500 gram. Ser fantastiske ut og ble med hjem.

Tilbreding ble veiet i forskjellige retninger. Endte på panering og steking i panne med smør. Paneringen bestod av griljermel, sesamfrø, hvit pepper og salt. Et pisket egg var bindemiddel. Varmen i pannen middels og ingen lokk for å sikre sprø panering.

Smaken ble nydelig, men fordi fisken var meget saftig ble paneringen litt kladdete så fort jeg skar en kjake i to, som du ser på siste bilde. Neste gang blir det tilbake til min vanlige måte på mye fisk, damping i litt hvitvin, smør og litt urter.

Fantastisk råvare. Struktur som godt tilberedt tykk arm av 8-armet blekksprut, det vil si midt mellom hummerhale og saftig kyllingbryst. Samme smak som breiflabb forøvrig, nydelig.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar