fredag 11. januar 2013

Helstekt kylling

Lam, laks og kylling. Mine tre favoritter bland råvarene. Generelt. Igår var det en stor Stangekylling på menyen, og nå i helstekt utgave. Du må ikke sammenlikne dette med de stakkars kyllingvrakene som går rundt og rundt i grillen på Meny. Dette er verdens beste brasserimat (sammen med entrécôte).

Enkelt er det også. Gni en form med smør. Kutt en sitron i fire og dytt den inn i kyllingen sammen med noen klumper smør. Gni kyllingen inn med soyasaus og kværnet pepper. Legg i pannen. Skrell middels store poteter og gulrøtter og legg dem rundt kyllingen. Legg i en hel hvitløk. Tøm i to-tre desiliter hvitvin. Legg noen tynne skiver smør på kyllingbrystet og lårene.

225 grader varmluft i 20 minutter (lekkert brun), 210 grader i 45 minutter og 180 grader de siste 10 minuttene. 10 minutter ut i stekingen salter jeg den og hvert kvarter øser jeg stekekraft over den.

Skjær opp og server med potetene, gulrøttene, hvitløk og stekeskjy. Saftig og smakfull kylling, vanvittig godt !

7 kommentarer:

  1. Denne skal testes ut til helgen! Hva drikker du typisk til? En tørr Riesling, Barbera eller rød Burgund kanskje?

    Henrik

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg veksler mellom to. Rød burgunder som du nevner, eller en litt aromatisk kraftig hvit, gjerne på chardonnay

      Slett
  2. Takk for tipset, da bruker jeg anledningen til å teste ut om hvite burgundere i 2010 er like bra som det blir rapportert.

    Henrik

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg er redd en frisk hvit burgunder kan bli feil, liker mer en fyldig hvit med moden frukt. Det blir fint å høre din mening, smaken er ikke alltid lik :)

      Slett
  3. Dårlig med modne hvite burgundere i kjelleren er jeg redd for, ingenting eldre enn 2007. Min unge alder gjør at de ikke har fått modnet, og ikke vet jeg om jeg tørr å la dem gjøre det heller...

    Rød burgund med litt alder er jo lettere å få tak i om ikke annet (=

    SvarSlett
  4. Takker for tipset, KK - resultatet ble en saftig og velsmakende kylling! :)
    Serverte med en Grivot 2010 Bourgogne Rouge, men flasken var ikke optimal så jeg byttet (og oppgraderte) til Cathiard 2006 Vosne-Romanée Aux Reignots.
    Burde nok valgt en mer primærfruktig burgunder til retten for selv om vinen hadde typisk god Vosne-spice, viste den litt uintegrert fat på nesen, litt løs frukt i munnen og avsluttet med noe harde tanniner. Usikker på om denne kommer rundt, årgangen tatt i betraktning.

    Mvh

    Rasmus Handal

    SvarSlett
  5. Her endte vi opp i Vosne og det ble helt strålende til kyllingen. En 2009 fra Bichot, selvfølgelig veldig mye primæraromaer. Jeg må forøvrig bemerke at syrebalansen var god, tross alle rapportene på en veldig fruit forward årgang jeg har lest.

    Henrik

    SvarSlett