søndag 22. januar 2017

Urter til daglig forbruk, basilikum, bladpersille, timian og laubærblad

Vi bruker mye urter i vårt daglige matlaging. Om sommeren er det en rekke potter på terrassen, samt oregano og gressløk i blomsterbedet. De høster vi regelmessig og tørker. Lagret på syltetøyglass holder de hele vinteren og lenger.

Det er noen jeg gjerne vil ha ferske gjennom vinteren, og basilikum og timian har vi kjøpt i potter på butikken, bladpersille i bunter.

Etter forsøk med å så selv høst, vinter og vår, og bare fått pistrete planter i vinduskarmen, har jeg nå gått til innkjøp av plantelys og selvvanning. Svenske nettbutikken Impecta, som jeg tidligere har kjøpt solcelledrevet vanningsanlegg på terrassen fra, hadde denne enkle og greie løsningen i plast. Et høydejusterbart tak med to lysrør montert, to bærestenger for taket, et kar med feste for bærestengene, og en opphøyet innsats i karet, med matte som trekker vann. Det fulgte også med plastbakker til å plante i, men jeg fant ut at det er veldig praktisk å sette pottene rett på matten.


Det er plass til mange potter om de står tett. Tanken er å så nye om noen uker, for å ha jevn tilgang på urter.


Basilikum til venstre og bladpersille til høyre.


Timian med sine bittesmå frø spirer litt tregere.


I sommer savnet jeg laubærblader på hytta på Tjøme. Hos det lokale hagesenteret fant jeg en plante som jeg satte i en god potte mellom svabergene utenfor hytta. Der trivdes den. Når vi stengte hytta for vinteren tok jeg den med hjem og satte den i vinduskarmen på Ytre Kontor, mot sydøst. Det får den 2 dl vann annenhver dag, og trives så bra at den rundt nyttår kom med to nye skudd, som nå er fine grønne blader. Til våren skal den få bli med på Tjøme igjen.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar