lørdag 8. januar 2011

Lang middag på lørdag

Imorgen reiser M-I tilbake til NTNU for videre studier. Ønsket var en bedre middag idag. Etter en nydelig skitur i Vestmarka starter vi med andelever kanapeer med fiken kompott. En favoritt i familien.


Vinfølge er en Sauternes som viser seg fra sin beste side. Eget smaksnotet kommer. Meget god kombinasjon.


Etter at Sauternen var drukket og diskutert var det tid for neste rett. Østers. Jeg har aldri servert østers hjemme før. Et besøk på Fiskeriet i Sandvika ordnet råvarene. De har flere typer østers. Sol og M-I har aldri vært østerselskere. Fiskeriet fant frem til en type med mer "tygg" en f.eks. Gilardeu. På kjøpet fikk jeg krasj-kurs i østersåpning. Kurset var bra. Resultatet ble som følger.




Lekkert ! Vinfølge til østers er champagne. En nydelig tørr Drappier Carte Blanche passet alldeles utmerket. De to tvilerne ble omvendt. Østers var godt. Smaken satt i munnen i lang tid etterpå. Noen har kalt meg råvarepurist. Jada, jeg foretrekker østers naturell.


Smaksnotat kommer også her etterhvert. Nydelige bobler !


Siste rett er i min ånd, rene råvarer med minst mulig tukling. Hos Fiskeriet hvor jeg fant østersene fikk jeg også en 2 kg piggvar. En av de bedre råvarene jeg vet om. 

Stort lokk

Filetering av flyndrefisk er greit, men krever minimalt med nøling og fikling.

Første filet ute

Jeg liker å beholde filetene med skinnet på, og så steke dem på skinnsiden under lokk i panne.


Begge øvre fileter ferdig

Begge undre fileter ute

Når filetene er ute klipper jeg skroget i deler og koker en nydelig kraft med grønnsaker. Den blir basis til suppe eller saus senere i vinter.



Etter kort tid i stekepannen tar jeg ut fiskekjøttet og anretter med villris, asparges og beurre blanc. Beurre blanc er en av mine favorittsauser. Rask å lage, om enn med mye pisking. Hvitvinseddik, hvitvin, sjalottløk, og Kvitseidsmør er alt som skal til. Det er salt nok i smøret. Aspargesene kokes 5 minutter i vann med salt og sukker. Risen tar lang tid, så start i tide. Drøyt 45 minutter.


Til fisken valgte jeg en hvit burgunder. Smaksnotat for Saint Romain Vielles Vigner kommer snart. Som mine to kvinner sa. en fantastisk match til beurre blanc. Og det var det. 

Dessert ? Nei det orker vi ikke !

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar