fredag 8. juli 2011

Makrell og Santa Chiara orangevin

Jeg liker orangevin. Det er noe med fruktigheten, renheten og friskheten som passer meg godt. Som oftest nyter jeg et glass uten mat, til kontemplasjon.

Igår åpnet jeg en flaske fra Paolo Bea i Umbria. Umbria er regionen øst for Toscana, midt i Italia både på langs og tvers. Paolo driver med hele familien vingården sin på naturlig vis. Ingen kjemikalier i vinmarken og ingen kunstige teknikker i kjelleren. Han kaller forøvrig dette for en hvitvin.

Santa Chiara er laget på en likeverdig blanding av Grechetto, Malvasia, Sauvignon, Garganega og Chardonnay. Ingen bruk av svovel, 15 dager på skallet og ett år i ståltank. 

Den har en nydelig nese, først med mild frukt mot aprikos og etterhvert mer tørket frukt som aprikos, appelsin og fiken. I munnen er den slank, frisk, fruktig, ren , balansert og har ganske så mye tanniner som tørrer munnen. Noen vil nok si for mye, men til maten er den perfekt, faktisk veldig god :)



Og maten var fersk makrell, og en ishavsrøye for hun som ikke trodde hun likte makrell. Jeg foretrekker som vanlig stor fisk når jeg skal grille, tykke stykker gir saftigere resultat.

Ikke legg fisk rett på grillristen. Skinn og kjøtt går lett i oppløsning og det blir et kaos. Jeg bruker en folieform og trer etpar pinner gjennom fiskene så de står pent balanserende "side by side". Da er det også lett å fylle dem etterpå. Fyllet her er enkelt, salvie, timian, salt, pepper og smør. I formen tar jeg litt olje og endel passende vin. Som du ser var det en fin rogn i den ene makrellen. Den legger jeg rett i formen.


I starten setter jeg formen rett over glørne og legger lokket på. Det får opp varmen i formen før jeg etter kanskje 4 minutter trekker formen over på hvilesiden av grillristen og lar den stå der med ca 220 grader under lokket. Sjekk med gaffel når den er ferdig og slipper bena. Fyll gjerne i litt vin underveis for å ha litt kraft.


Når de er ferdige er det etpar raske trekk og pinnene er borte. Fisken er klar. Vi spiste den med grønn salat med noen småtomater, olivenolje og et kryst frisk sitron. Herlig sommermat !

..... og hun som ikke likte makrell erklærte etter to smaksprøver at neste gang kunne vi kjøpe makrell til henne også :)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar