mandag 11. juli 2011

Restefugl og innmat i skogen !

 To retter idag. Resten av den kaldkokte kyllingen fra før helgen skulle serveres familien. Det var bare et bryst og et lår pluss to vinger igjen. Da måtte jeg finne på noe i tillegg. Meny hadde bare lodderogn og jeg foretrekker steinbitrogn. Fant poser med kylling og andelever fra Holte. Der var det jeg lette etter. Mye smak etter en sterk og smakfull kyllingrett.

Kyllingen blir en repetisjon av posten før helgen. Jeg skar kjøttet løst og blandet det med en god del av geléen.


Tilbehøret  klargjøres. Vårløk kuttes, rød chili skives og renses for frø. Koriandeblader plukkes.


Kjøttet legges på tallerken og tilbehøret kommer på plass. Litt salt og pepper, limebåter og sesamfrøoljen til slutt.
Uuuuæææææ, chilien idag er omtrent ti ganger sterkere enn den jeg hadde sist. Pen pynt da :)


Ratzenberger sin spätlese har vokst med ventetid i kjøleskapet. Klarere syre nå, nydelig.


Rett nummer to er andelever i panne. En pose på drøyt 300 gram passet godt til oss tre. Renser ut de verste trådene og deler i passe biter.


 Resten av soppen jeg plukket i Vestmarka lørdag går i jernpannen, litt vann ut og smør inn. Salt og pepper. Steker litt. Tar så soppen over i en bolle.


Sjalottløken sin tur. Skiver den og varmer i samme panne. Det er litt smør igjen der. Den skal ikke bli brun, bare slakk og søt. Løken opp i bollen til soppen.


Opp i samme panne tar jeg nå litt Selvapiana olivenolje, litt Rørossmør, en god del kapers, og frisk salvie og timian fra hagen. Det er en utrolig glede å kunne gå ut å plukke urter på egen terrasse. Lav temperatur nå. laveste jeg har. 


I en annen jernpanne tar jeg endel halve småtomater. Olivenolje under og salt og pepper oppå. På med et lokk og meget lav varme også her.


Nå serverer jeg kyllingretten. Den tar 15 minutter å spise, det passer godt for å trekke smaker ut av urtene og få sødmen inn i tomatene.

Så er det opp med temperaturen i pannen med urter og kapers. I med leverbitene og stek raskt. Så ut i en bolle. Sopp og løk finner veien til pannen, varmes litt og så leveren oppi igjen. Til slutt tomatene. Klar til servering. For noen dufter. Sol og M-I sloss nesten om å forsyne seg først.


Litt ristet surdeigsbaguett fra Åpent Bakeri gnidd med rå hvitløk og olivenolje er godt til.


Vinfølge her ble Jean Paul Brun sin -09 Fleurie, en utrolig fruktig, balansert, konsentrert og ren beaujolais med nok tanniner og syre til å takle fettet i maten. Det fruktige  balanserte de kraftige smakene og saltet perfekt. Supermatch. Jeg vet hvorfor dette er en av mine største favoritterprodusenter. Det er Moulin à Vent jeg kjøper mest av, men -09 Fleurie er en utrolig god vin.



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar