fredag 8. juli 2011

SN: 1991 Riesling Hattenheimer Mannberg Spätlese Halbtrocken, Langwerth von Simmern

Mitt første møte med gammel søt riesling var en halvflaske auslese fra Langwerth von Simmern, antagelig fra et sted på 70-tallet. Det må ha vært i 1992. Jeg husker forferdelig petroleumslukt som hadde fått meg til å tømme den ut om ikke Marin hadde bedt meg smake. Jeg fikk munnen full av solskinn, fantastisk spill mellom syre og sødme.

Denne flasken hadde jeg glemt at jeg hadde. Resten av slekta er på Tjøme, så da var det tid for trøst :). Korken var gjennomtrukket og smuldret opp når jeg forsøkte å trekke den opp. Endte med å skyve fandenskapet ned i flasken og sile over i en ny flaske.



Ungdommelig gul og klar i glasset.


Åpner med kraftig riesling predikatsnese. Ørlite petro, tørket appelsin, frisk. Nøtter. Etterhvert tørket gul frukt og honning. Nydelig !

Friskt anslag med middels munnfylde. Middels pluss syre. Grønt eple og lime. Balansert på den syrlige siden. Viskøs og glatt. Knusk tørr. Masse mineralitet fra stein. Hint av melon. Lang, behagelig tørr avslutning. 

Merkelig ung i forhold til alderen i utseende og munn, men nesen hinter om alderen.

91 poeng


2 kommentarer:

  1. Takk for notat Karl Kristian!
    Jeg synes det var noe kjent med denne og gikk i kjelleren for å kontrollere. Der fant jeg nemlig 3 flasker av denne. På tide å prøve da .. venter til høsten og krabbene.

    SvarSlett
  2. Det tror jeg kan passe bra ja. Desverre har jeg blitt allergisk mot taskekrabber, min livrett, men kjenner at smakene kan passe mot denne vinen. Håper dine er like gode !

    SvarSlett