søndag 31. juli 2011

SN: 1967 Morey Saint Denis, Christian L. Remoissenet

På restaurant Ma Cuisine i Beaune har de et rikholdig vinkart, spesielt fra Bourgogne. Jeg skulle finne en flaske som gikk både til kaninkompott, entrecoté og kalvekotelett. Samtidig ville jeg forsøke noe ukjent, og gjerne fra Morey-Saint-Denis.

Resultatet ble en flaske rødt, fra en for meg ukjent produsent, Christian L. Remoissenet. Prisen var 120 Euro. Vinkelneren svarte at ja, det var liv i disse flaskene. Vi tok sjansen.


Et lykkelig valg. Jeg har hatt etpar røde burgundere på omtrent samme alder, og begge har vært dårlige. Denne var ikke. En fantastisk maskulin nese med masse rød frukt. Den utviklet seg videre i karaffel gjennom hele måltidet. Jeg tok ikke notater. 


I glasset var den mørk rød med brunende glød. Nesten tett. En nydelig munnfull, kraftig og elegant i samme stund, konsentrert, fortsatt masse frukt. Masse gode lagringsaromaer. Jeg tenkte ubevisst på en litt lettere utgave av Monfortino -61. Etterhvert svake hint av buljong, men bare såvidt.

En stor opplevelse ! Anbefales som valg, enten denne eller en av de andre fra samme produsent, alle på 60-tallet.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar