søndag 27. september 2009

1999 Graacher Dompropst Spätlese Fass 26, S.A. Prum

Lør Mar 14, 2009


Krystallklar og lys gullgul i Riedel Vinum Riesling glassene.


Petroleum og sødme møter meg før nesen er halveis til stabilt leie. Akkurat sånn jeg liker min Mosel riesling. Jeg åpnet denne på onsdag. Da med sterk petroleum og masse søt frukt med tropisk tilsnitt. Idag først litt tropisk frukt, mineralsk mot stein, sitrus av lime og etterhvert snev av grønne epler.


I munnen en klar, halvtørr, ganske frisk vin, konsentrert minus og med lang ettersmak av både mineraliteten og sødmen. Klar petroleum også her, litt "glatt" følelse i sødmen. Nydelig tørr avslutning. Syren kommer gjennom i de siste 70% av smakskurven. Det gjorde den ikke for tre dager siden. Da viste vinen litt lav syre og nesten plump følelse med sødmen, jeg var skuffet da. Etterhvert idag er avslutningen såpass tørr at overleppa henger på fortennene, uten at sødmen noen gang forsvinner. Frukten er litt kort.


En spennende vin. Utrolige forandringer over tid (3 døgn i kjøleskap uten luften trukket ut) og videre endringer i glasset. Og min hjerne jobber overtid for å følge med. Beklager til dere som sverger til GG. Det er som forskjellen på jordbærkart og modne norske jordbær.


Jeg føler at den mangler litt. Tror det er på sødmen som føles litt glatt. Ellers en utrolig vin til 190,- på polet. Tror jeg må en tur til på Briskeby.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar