søndag 27. september 2009

2003 Wehlener Sonnenuhr Riesling Kabinett, Ernst Loosen

Tor Mai 01, 2008


Min erfaring er at disse vinene lagrer meget bra. Jeg har fortsatt 1 flaske igjen av 1995 og den nest siste var meget bra ifjor.


Den er klar og gul til lys gul. På nesen ingen tegn til petroleum, god intensitet og fruktig. Nesen gir hint om at dette er en 2003 uten syreproblemer. En litt kriblende følelse. Fersken, modne epler, vanilje og litt som den gamle KIP-tyggegummien (fire fargede biter i klar plast).


I munnen fyldig, frisk, konsentrert og med lang syrlig og fruktig ettersmak. Nydelig syreanslag på tunge, gane og bakover i kinnene, pent pakket inn i herlig sødme med smak av modne epler og fersken. Litt fet følelse. Tar meg selv i å sitte å smatte på smaken. Syren er kraftig og balanserer nydelig den mer enn vanlig kraftige sødmen.


Etter rundt en halv time åpner den mer på nesen og gir aromaer av tropiske frukter og litt sitrus. Smaken forsterker seg og det kommer også streif av honning. Syren virker noe sterkere samtidig.


En fantastisk vin jeg ikke har smakt på etpar år. Mange dømte årgangen nord og ned, men av gammelt bekjentskap la jeg som vanlig inn noen flasker. Heldigvis er det noen igjen.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar