søndag 27. september 2009

N.V. methode traditionelle, brut, Jean Perrier et Fils

Man Jun 15, 2009


Sprudlevin fra svigermor sitt område i Savoie.


Drukket av Reijmyre glassverk sine håndlagde champagneglass laget for Vinklubben på 70-tallet.


Lys gul og klar med middels store bobler. Boblene holder seg gjennem hele flaskens drikketid.

God ren nese med eple og snev av noe ubestemmelig men behagelig bak.


Middels pluss mousse, grønne epler og litt bitterhet i munnen. Sitrus. Fin syre som er behagelig tørrende. Lang ettersmak med både grønne epler og syre.

Ett minutt etter siste smak sitter jeg igjen med en litt klebrig/søtlig ettersmak på tungen, men den er ikke direkte ubehaglig. Totalt sett en frisk, fruktig og behagelig boblevin.

80 poeng.


Er litt usikker på om det er samme som på polet kalles Petillant, fra samme produsent. Det står ikke Petillant noe sted på min flaske, men bak på etiketten står det at den er lager på Jaquere druer fra forskjellige vinmarker i Savoie.. Husker ikke prisen på mitt lokale pol. Ca. 120,- er for meg mye boblevin for pengene.


Drukket til rognkjekskaviar med rømme og løk, på løvtynne skiver av Åpent Bakeri sin grove baguette. Det klarte den greit. Kona likte den bedre enn meg til maten.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar