søndag 27. september 2009

2007 Königsbacher IDIG Riesling Trocken GG, A Christmann, Pfalz

Søn Jan 11, 2009


Av en eller annen grunn er dette min første GG. Under ett besøk på Briskeby lørdag ville den absolutt ned i handlekurven. Ettersom så mange anbefaler hvitt til torsk, ble dette en dobbeltprøve for meg som prefererer rødt til torsk, nærmere bestemt trukket torskenakke med poteter, gulrøtter og smør.


Meget klar og lys gul i Riedel Chianti vinum glasset. God intensitet med frukt på nesen. Rett etter åpning sterk ananas, gule plommer og quantalope melon. Ganske raskt forsvant ananasen. Meget ren følelse. Brent krutt og etterhvert en meget fyldig aroma av plomme/melon.

I munnen først massivt mineralsk og etter en stund ganske fyldig. Mye lavere syre enn ventet og konsentrert lang ettersmak av mineralitet mot stein. Frukt som på nesen uten ananas. Etterhvert forsterket frukten seg og demper/balanserer det mineralske noe. Jeg tenker en ukompleks smak av gule plommer, melon og stein. Denne holder seg nesten uendret i den tiden vi drikker vinen. Minner meg litt om en nesten moden 1.er Puligny-Montrachet fra Chave jeg hadde ifjor.


Til maten var den OK, men ikke mer. Den renset fremre del av tungen, men resten av munnnen føltes uberørt av vinen. Maten fikk frem en sødme i frukten, men vi følte ikke at vinen økte gleden ved maten.


Oppsummering; meget god vin, men rettferdiggjør ikke sine drøyt 300,- idag. Jeg savner litt mer kompleksitet. Til trukket torsk fortsetter vi med rødt.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar