søndag 27. september 2009

2005 Il Cuore Barbera, Craton, California

Fre Apr 18, 2008


En litt spesiell smakssekvens på denne. Jeg gikk i kjelleren (ikke vinkjelleren) rett etter påske med lungebetennelse og nogo attåt. Sykemeldt 3 uker, og etter en uke kom min omtenksomme og vininteresserte svoger innom med denne vinen fra Briskeby-polet som en trøst. Jeg åpnet den da, for nesten to uker siden og registrerte bare et søtlig alkosmak. Måtte tømme ut resten av glasset. Etter nesten to uker i kjøleskap med luften trukket ut, tok jeg en ny smak idag (oppe fra kjelleren), og her er resultatet.


Klar og helt mørk, fiolett til mørk rød. På nesen meget god intensitet, og fruktig. Modne kirsebær mot modne røde plommer, gummi (en tanke brent) og blekk. Nesten som om fyllepennen fra barneskolen var tilbake.


I munnen ganske fyldig, med en klar sødme, masse modne kirsebær og kirsebærkjerner etter privat likørproduksjon. Jeg oppfatter den som relativt balansert tross 14,7% alkohol.


Smaken sitter leeeenge, kirsebærene og en behagelig syreavslutning.


Denne vinen er 89% barbera og 11% Zinfandel fra gamle stokker.


Liker jeg den ? Drukket til ingenting er den kanskje litt vel "stor". Allikevel er den behagelig på sin måte.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar