søndag 27. september 2009

2008 Rüdesheimer Berg Kaisersteinfels Alte Reben, Leitz

Tir Jun 16, 2009


Åpnet søndag, drukket ett glass, trukket luften ut og så i kjøleskap. Drukket nå fra 8 grader C og oppover av Riedel Vinum Chianti.


Lys gul og krystallklar i glasset.

Sterk riesling "predikatsnese" nesten som en spätlese i starten, dog endel friskere. Jeg kjenner alltid igjen Kip tyggegummi fra barndommen rett fra pakken i det jeg kaller rieslingnese. . Med litt luft klarner den og blir mer raffinert med aroma av grønne epler og mineralitet av kalk og skifer.

I munnen frisk, smal, konsentrert, meget mineralsk og med litt kjølig frukt. Meget elegant og samtidig kraftig syrestruktur. Middels lang og relativt tørr avslutning.

Jeg føler at denne er litt strammere enn 2007 i munnen, men at nesen er mer frempå. 2007 var nydelig balansert. Jeg er ikke helt komfortabel med blandingen av nese og munn her. Nesen gir for meg signal om noe annet. Får virvle glasset godt før jeg drikker :), for vinen er nydelig.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar