søndag 27. september 2009

2001 Puligny-Montrachet 1.er cru Les Folatieres, Gerard Chavy

Fre Mar 07, 2008


Farge gull, nese bare brune aromaer ved ca 10 grader. Smaken hadde mye syre, grapefrukt i enden, og de samme brune aromaene. Vi drakk den til suppen og etterpå over drøyt to timer med økning til omtrent 15 grader. Samme resultet, kanskje litt mer grapefrukt etterhvert i ettersmaken og litt kjernesmak fra fruktsteiner. Ingen frisk frukt ellers, spennende vin, vi ventet stadig på mer, men det var alltid brune aromaer og grapefrukt.

Kanskje den trenger mer tid i karaffel nå. Få luftet av seg lagringsaromaene. Mulig vi drakk den for raskt. Jeg er skuffet.

Mine brune aromaer er til stor del å finne i delvis råtnende eple, eller godt kokt eplemos, pluss noen andre elementer jeg ikke klarer å definere.

Vinen er ikke dårlig, bare mindre frisk og fruktig enn jeg hadde ventet. Har en flaske til, drikker den nok med det første


.............


Har akkurat åpnet den andre flasken. Den var ikke oksydert. En god start på helgen. Smaksnotater kommer jeg tilbake til. Har satt den til lufting.

Etter 2 timers lufting;

Klar, dyp og gyllen farge. Nesen varierte over tid fra god til meget god intensitet med hovedretning mot frukt. Fine toner av lime og grapefrukt litt mot krydret appelsin og hint av syltevoks.

I munnen fyldig, tørr, frisk, konsentrert med meget lang ettersmak. Kraftig syre, men balansert helhet. Lime, gule plommer, litt toast, grapefrukt og litt mineralitet i ettersmak. Mellom det hele svever et streif av tropisk frukt som moden mango.

Vinen oppleves som meget tilstedeværende i munnen med kraftig nesten krydret moden gul frukt og fantastisk syre. Av og til mente jeg å kjenne en litt varm finish, men den forsvant så raskt at det vel så gjerne er en blanding av det tropiske og syren.

Her kan jeg sitte å filosofere i mange minutter etter hver munnfull. Drakk den uten mat og mener i ettertid at det gir vinen mest rettferdighet som den er idag.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar