søndag 27. september 2009

1999 Barolo, San Biagio

Fre Jan 11, 2008


I kveld har jeg hatt en Barolo nedtur. Kona skulle på firmafest og jeg fant fram ingredienser til en sopprisotto. Så gikk jeg i kjelleren og fant en Barolo Sori del Rovere 1999 fra San Biagio. En billig Barolo, men god årgang. Smaksnotatene fra VF og DN i 2006 ga indikasjoner på at den ikke ville holde uendelig, selv om DN sa 2010.


Som alltid smakte jeg vinen rett etter åpning, den holder hos meg da 12 grader. Eddik ? Jeg tok den i en karaffel for lufting. Med erfaring fra en Chateauneauf du Pape en tid tilbake bestemte jeg meg for å la den luftes lenge og følge med underveis. Samtidig fant jeg frem en flaske til av samme vin og åpnet den. En helt annen vin. Klar nebbiolo med aldringsaromaer. Lite frukt og relativt kraftige tanniner. Godt med syre og snev av såpe.


Etterhvert nærmet de to flaskene seg hverandre. Flaske 1 kommer seg sterkt og gir etterhvert litt sjokolade og nøttete portvinspreg. Flaske to litt mer krydrede røde bær, men begge med meget lite frukt. Samtidig har begge kraftige tanniner og mye syre.

Etter etpar timer laget jeg risottoen. Kort fortalt drepte den begge flaskene. Jeg bruker viltfond, ekte kantarell og Reggiano parmesan.

Jeg sitter igjen med inntrykk av en svak Barolo, mer som en tynn Barbaresco, som ikke tåler 10 år i horisontalen. Vinene står fortsatt i karafler, jeg smaker regelmessig. Temperatur hele tiden rundt 18 grader som anbefalt bak på flasken.

Så til dere som har disse liggende, prøv og se om det er liv. Jeg kjøpte mine tidlig i 2007 på polet Holmen i Asker og de har siden ligget mørkt i ca. 12 grader.

En Barolo som ikke tåler Risotto funghi !!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar